07 Şubat 2015 Cumartesi

İstanbul’un taşı toprağı çukur!

02.01.2010

İster Ümraniye’ye gidin, ister Nişantaşı’na... İster Başbakan’ın semti Kasımpaşa’ya, ister emlak vergilerinin tavan yaptığı Levent’e... İstanbul’un herhangi bir semtinde cillop gibi bir yola rastlayamazsınız. Bırakın pürüzsüz asfaltta araç sürmeyi, önünüze aniden çıkan çukurların arasında slalom yaparak geçmek zorundasınız.
Hoş, bunlara artık çukur bile diyemiyorum. Resmen krater bunlar, ay krateri!
Kaç defa son anda direksiyonu kırdım, kaç defa kratere düşüp lastiği yarılana rastladım, kaç defa ışıklandırılmamış sokaklarda tam ortasına düştüm, sayısını hatırlamıyorum bile... Taksiye binseniz, tüm kraterleri 90’dan girme hastalığına sahipler. Annemin taktiği “Evladım ameliyatlıyım, yavaş kullan.” İyi de nereye kadar?
Geçenlerde fotoğraf muhabiri arkadaşım Bünyamin’le şöyle bir turlayalım ve İstanbul’un çukurlarını görüntüleyelim dedik. İnanın fotoğraf yakalamak bu kadar kolay olmamıştı! Tek sorun, Bünyamin’in en iyi açıyı yakalamak için sokağa yatmasıydı. Haliyle halk bu acayip ikiliyi izlemek için etrafımıza toplandı.  ‘Bozuk asfalt tespiti araştırması’ yaptığımızı söyleyince merakları dindi neyse ki... 
Mayadrom’dan Levent’e çıkan kavşakta, Ulus’tan Ortaköy’e inişte, son olarak da Giyimkent Yüzyıl Mahallesi’nde çektiğimiz bu kareye iyice bakın. Her gün kullandığımız bu yollar, İstanbul’un yüzkarası değil de nedir!

En çok vergi veren kentte yol faciası
İstanbullular oldum olası kötü yollara alışık. Oysa bu şehir, Türkiye’de toplanan tüm vergilerinin yüzde 44.7’sini sırtlıyor... 2010 Avrupa Kültür Başkenti ilan edildi, turistler akın akın gelecek deniyor. Dünyanın önemli toplantıları düzenleniyor, devlet büyüklerinin, yabancı yatırımcıların bir ayağı İstanbul’da... Emlak vergileri uçup gitti. Yakında Merkez Bankası bile taşınacak!
Kızmayın ama ‘taşı toprağı altın’ diye övünüp, bu kadar berbat yolları olan başka şehir yok. Üstelik Büyükşehir Belediyesi sürekli yeni yol ve asfalt çalışmaları yapıyor. Peki nasıl oluyor da her yağmur yağdığında yollarımız gölete dönüyor, lütfen biri açıklasın!
Büyükşehir, kendilerine bildirildiği takdirde ana arterlerde asfalt düzeltme çalışmalarını yaptığını söylüyor. Tamam, koca şehirde çok zor işleri. Ama iddia ediyorum; dünyanın hiçbir gelişmiş, zengin şehrinde böylesine delik deşik yollara rastlayamazsınız.

Bozuk yolun nedeni hava koşulları mı?
Çabuk bozulan yollar için iki gerekçe sunuluyor: Kötü hava koşulları ve yoğun araç trafiği. Halka sorarsanız, kafadan “Asfalt ihalelerinden para kazanmak için dümen çevriliyor da ondan” diyor. Kimsenin günahını almayalım... Fakat şu da bir gerçek: İstanbul’da yağmur ve kar yağışı pek çok dünya metropolüne  göre daha az. Eh, nüfus yoğunluğu ve araç trafiği çok daha fazla olan pek çok şehrin yolları hiç bu kadar bozuk değil.
İşte birkaç örnek: Tokyo 32 milyon 450 bin... New York 19 milyon 750 bin... Şanghay 16 milyon 650 bin... Moskova 15 bin milyon... İstanbul ise TÜİK’in 2008 araştırmasına göre 13 milyon 885 bin kişi... Moskova ve New York City’nin metrekareye düşen yağış miktarı ve trafiğe çıkan araç sayısını İstanbul’la hiç karşılaştırmayalım isterseniz!
Madem öyle, neden yollarımız kraterlerle dolu? En mantıklı açıklama, şehrin merkezinde bile devamlı yeni inşaatların pıtrak gibi çıkması. Kamyon, beton karma makinesi gibi ağır vasıtalar, yeni sitelere, apartmanlara, alışveriş komplekslerine malzeme yetiştirmek için şehrin içine girip çıkıyor.
İşte bu yüzden İstanbul’da cip kullananlara artık eskisi gibi kızmıyorum. Çünkü bu berbat yollarda safari yapmaktan başka çaremiz yok. İnşaat hız kesmediği sürece de olmayacak!
Son soru: Ankara’nın yolları nasıl oluyor da kaymak gibi muhafaza edilebiliyor?



ŞEHİR ZENGİN, SORUN ÇOK
-  Türkiye’de hane halkı başına düşen ortalama yıllık gelir 18 bin 827 TL. Ortalama yıllık kullanılabilir gelir ise 8 bin 50 TL. (2007, TÜİK)
--İstanbul 11 bin 454 TL ile yıllık geliri en yüksek şehir/bölge. En düşük ortalama Güneydoğu: 3 bin 591 TL.
-Türkiye’nin toplam vergi gelirinin neredeyse yarısını sırtlayan İstanbul’u daha çok etkileyecek yeni vergiler yolda: Evli çiftlerle bekarlara uygulanan vergi farklı olacak! Sanmayın ki bekar korunacak, aksine ‘Almanya’daki gibi’ daha yüksek vergi ödemek zorunda kalacak. Ve elbette kişinin ikamet ettiği yer temel alınacak (Sabah, 25 Ekim 2009)
-İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’nın brüt vergi gelirlerindeki artış oranı 2007’de yüzde 8.4 oldu.
-Her 100 liralık verginin 80 lirası İstanbul, Kocaeli, Ankara ve İzmir’de toplanıyor. Maliye Bakanlığı’na göre, 2008’de Türkiye genelinde toplanan 168 milyar 87 milyon 237 bin liralık verginin, 72 milyar 393 milyon 238 bin liralık bölümünü İstanbullu ödedi. 


İSTANBUL’UN EN BOZUK BEŞ YOLU
- Piyalepaşa Bulvarı: Kasımpaşa’dan çevreyoluna bağlanan yolun sağ şeridi komple göçmüş durumda.
-Bağcılar: DMC’nin girişinde sağ şerit bir krater şeklinde.
-Otağtepe’ye çıkan Göksu Caddesi
-Altıntepe (Küçükyalı) Kızılay yolu
-Çengelköy’den Güzeltepe’ye çıkan cadde