29 Aralık 2011 Perşembe
Gülüm Dağlı
Gülüm Dağlı gulum.dagli@milliyet.com.tr
NE Ki ŞiMDi BU?

SEVMEK iÇiN SEVMEK GEREKiR

18.12.2011



Behzat Ç. ve Muhteşem Yüzyıl dizilerinde karşımıza çıkan ikili, ‘Bayrak’ oyununda aynı sahneyi paylaşıyor.


Eğer gerilimden, polisiyeden, sahne atraksiyonundan hoşlanıyorsanız ve tiyatro sevginiz de varsa, KREK’te sahnelenen ‘Bayrak’ oyununu tavsiye ederim



 

KREK’in bu sezon yeniden sahneye koyduğu ‘Bayrak’, aslında eski bir oyun. Daha önce farklı mekanlarda farklı oyuncular tarafından sahnelendi, hatta senaryosu kitap haline getirildi. Bartu Küçükçağlayan’dan Ali Atay’a kadar birçok oyuncunun yolu Bayrak’tan geçti. Şimdiyse başrollerde Canan Ergüder ve Okan Yalabık’ı izliyoruz.
     ‘Bayrak’ın güçlü bir metni, seyircide iz bırakan gizli ve derin bir duygusu var. Basitçe ‘polisiye’ demeye dilim varmıyor, o yüzden şöyle tanımlayayım: Farklı tatların da olduğu, ‘polisiye görünümlü bir dram’.
Kısa bir film gösterimiyle başlıyor oyun. Bir köy evinde yaşayan anne (Ayten Uncuoğlu) ve baba (Köksal Engür), oğullarının (Ozan Çelik) derdine düşmüştür. Karısını (Canan Ergüder) öldüren ve cesedini bahçeye gömmek isteyen oğullarına yardım edip etmeyeceklerine henüz karar vermemişlerdir. Konuşmalarından, ortada bir de ‘büyük oğul’ (Okan Yalabık) olduğunu öğreniriz. Bu oğul da, karısı evi terk ettiği için mutsuz, çaresiz, sıkıntılıdır. Kendini evine kapatmıştır.

Sondan başa ilerliyor
Film bittikten sonra sahne açılıyor ve biz ‘üç gün önce’ye dönüyoruz. Biraz sonra kocası tarafından öldürüleceğini düşündüğümüz kadın, elinde bavulla evine (sahneye) giriyor. Dört aydır seyahatten dönmesini bekleyen kocası da evde. Aralarında geçen söz oyunları, laf dolandırmaları, ‘konuşmak isteyip konuşamama’ durumlarından sonra anlıyoruz ki; kadın artık başkasını (Ulaş Tuna Astepe) seviyor. En can alıcı, şiddetli, gerilimli sahneler de bu itiraftan sonra yaşanıyor. Okan Yalabık birinci perdede görünmüyor. İkinci perdede, olayların çözümlenmesine yakın ortaya çıkıyor. Kilit adam olarak...
Sonunda sinema perdesi geliyor tekrar, film izleyerek bitiriyoruz oyunu. Kimse selama çıkmıyor. Seyirci alkışlayıp alkışlamaması gerektiğini bilmiyor bu yüzden. Arada kalıyoruz, “Ne yapsak?” diyoruz, “Acaba selama çıkmamaları bize ayıp mı oldu?” diye birbirimize bakıyoruz. Bu arada perdeden cast akıyor.

Seveni olur, sevmeyeni olur
‘Bayrak’ gözüm kapalı kefil olabileceğim bir oyun değil. Seveni olduğu kadar, sevmeyeni de; hiçbir şey hissetmeyeni veya benim gibi gerilimden dikenleşerek çıkanı da olur. Nitelikli, kitlesini oluşturabilecek, iki satırda anlatıp geçilemeyecek sağlam bir altmetni var... Buna karşın tiyatroyu sevmeyene sevdirme misyonu, sabırsızlara sabır verme gücüne sahip değil. KREK’in diğer oyunlarından daha maceralı, daha yavaş, hikayesi daha belirgin. İşin içine sinemayı da katma açısından yenilikçi de.

“Hiç değilse beş dakika istiyorum”
Başlıktaki “Sevmek için sevmek gerekir” cümlesiyse, Bayrak’tan geriye kalanlar arasında en başta duruyor kalbimde. Okan Yalabık’ın oyunun doruk noktasında sarf ettiği bu söz, kısa bir monologdan geriye kalan sağlam parçalardan. Yazar Berkun Oya, “Umarım Bayrak, seyircinin tiyatrodan çıktıktan sonra hemen gündelik hayata dönebileceği bir oyun olmaz. Hiç değilse beş dakika istiyorum” demiş. Bayrak benim beş dakikamı değil, beş günümü işgal edecek nitelikteydi. Eğer gerilimden, polisiyeden, sahne atraksiyonundan hoşlanıyorsanız ve tiyatro sevginiz de varsa tavsiye ederim. www.twitter.com/gulumdagli



BAYRAK

KREK
Oyun tarihi: 19, 26 Aralık ile 2, 9, 16, 23, 30 Ocak (her pazartesi)
Oyun saati: 20.30
Santralistanbul
Tel: 0 212 311 78 24



BAYRAK’I iZLEMEK iÇiN 5 SEBEP


1- Ara verildiğinde salondan çıkmazsanız, 10 dakika boyunca Canan Ergüder’i yerde kıpırdamadan yatarken izleyebilirsiniz. Çünkü KREK’in sahnesinde perde yok.
2- Bu oyun Berkun Oya’ya 13’üncü Afife Jale Tiyatro Ödülü’nü kazandırdı. Ödülün tam adı biraz çetrefilliydi: ‘İlk kez o yıl sahnelenmiş en başarılı yerli oyunun yazarı’.
3- Okan Yalabık’ı gittikçe deliren İbrahim Paşa kılığı haricinde, ancak bu oyunda izleyebilirsiniz. Ağabey rolünde çok iyi.
4- ‘Bayrak’ın sondan başa kurgusuyla ve psikolojik gerilimiyle, Berkun Oya’nın şu sıralar ATV’ye çektiği ‘Son’ adlı diziyle ortak noktası var.
5- Daha önce burada oyun izlemediyseniz, KREK’in neden bu kadar çok konuşulduğunu anlamak için ‘Bayrak’ iyi bir başlangıç olur. İlk sefer için uygun doz budur.